tirsdag 14. januar 2014

Tanker rundt hagen, med boktips


Den lille grønnsakshageflekken ligger dekt med snø. I år skal den utvides med noen pallekarmer



Med kulda kom snøen, og det var i grunn helt greit. Hagen min er heeelt ny, dvs at alt er nyplantet. Det har jo regnet en god del i høst og vinter, og leirjorda her har vært metta med vann. Når kulda da først kom, var jeg redd alt skulle fryse i hjel her ute, men jeg har et lite håp om at snødekket vil være med på å isolere litt.


Jeg har brukt deler av den mørke tiden til å planlegge hagen. Det er ikke så lett, for det er ingen referansepunkter her. Det står fem ripsbusker på rekke og rad mot veien, men det er også det hele. Terrenget er i tillegg helt flatt. Dessuten skal vi bygge på huset etter hvert, og vi er litt usikre på hvor tilbygget blir. Da blir det vanskelig å planlegge hagen i grunn. Men jeg har skriblet ned noen ideer, skissert litt og skrevet plantelister. Det blir sikkert ikke noe av halvparten, men det er gøy å planlegge. Jeg har selvsagt bladd meg gjennom frøkataloger også, og har som vanlig lyst på det meste. Økonomien tillater ikke voldsomme kjøp akkurat nå, men noe nytt blir det vel.


Kjøkkenhagen er den delen av hagen jeg faktisk kan legge litt konkrete planer for. Her blir det garantert ikke noe tilbygg, men et hjemmesnekret drivhus er det derimot satt av plass til. Til våren skal det fire kasser til opp, og det skal lages et jordbærfelt. Jordbærfeltet blir liggende i feltet til venstre venstre i bildet over her. Her er det ikke blitt gjort stort annet enn å fjerne gresstorva der enda. Det blir foreløpig benyttet som ventebed, hvor alt fra roser til solbær tålmodig venter på å få tildelt sin faste plass. Siden vi brått fikk litt dårlig tid i høst, er disse plantet rett i leirejorda. Det blir spennende å se om de overlever vinteren i grunn...

Jeg leker litt med tanken på å lage eget snittbed i år. Tenk så fint å bare kunne gå ut og hente en duftende, fargerik bukett fra egen hage? Jeg har skrevet ned de sortene jeg eventuelt kunne tenkt meg, så får vi se om tiden strekker til. Det er i grunn nyttevekster som opptar meg mest, og jeg har begrenset med steder jeg kan sette småplanter inne i huset. Så de plassene hvor jeg har best lys/tilleggslys er tilegnet grønnsaker i første omgang. Noen av sortene jeg har funnet kan også sås direkte ute, så det kan godt hende det blir en liten fargeklatt på sørsiden av huset.

For dere som også planlegger hage nå i mørketiden, anbefaler jeg denne boken på det sterkeste:
Villrosene, Økologi i hagen av Marianne Leisner. (Ny tittel  "Planlegging av den økologiske hagen")


Boka gir mange gode tips om hvordan du anlegger en hage som samarbeider med naturen. Forfatteren tar opp temaer som lebelter, kompost, gjødsling, jorddekking og vekstskifter. Her får du både gode råd og noen tankevekkere rundt hagebruken vår. Grønn nybegynner eller mestergartner, denne boka tror jeg kan gi inspirasjon og lærdom til enhver. Den kan kjøpes her ser det ut til. Den kan være litt vanskelig å få tak i, har jeg skjønt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar