torsdag 16. januar 2014

Egne sunne spirer av grønne linser

Spirer har blitt populært, ikke bare fordi de er supersunne, men også fordi det er enkelt å få til selv. Det vanligste er vel spirer av karse, mungbønner og alfalfa kanskje, men man kan spire mye mer enn det! Solhatt selger økologiske spirefrø og utstyr for de som vil prøve seg, men jeg har jo aldeles ikke tid til å vente på sneglepost! Dessuten må man jo ikke ha fancye spirekasser heller. Jeg hadde grønne linser liggende, kjøpt på Europris for noen kroner, et syltetøyglass, en hårstrikk og et dørslag. Ei strømpebukse måtte jeg også ofre. Det fins sikkert mange måter man kan gjøre dette på, og siden jeg ikke har prøvd før, testet jeg like greit ut to metoder. I linser finner vi både A-, B-,  C-,  og E-vitamin, kalsium, fosfor og jern, samt 25 % protein.





Du trenger altså:
* Syltetøyglass eller lignende

* Ev. et dørslag eller ei sil

* Ei nylonstrømpebukse, eller strømpesokk. Jeg spanderte en ny en til detta forsøket.      Det var nok lurt

* En strikk

* Bolle

* Grønne linser


Se her for oversikt over bløtleggingstider og spiretider på andre frø og belgvekster.


Jeg begynte med å ofre strømpebuksa ved å klippe av selve fotdelen. Har du strømpesokk, så slipper du klippinga. Den skal tres over syltetøyglasset og fungere som en sil. Strikken trer du over det hele for å feste strømpa. Jeg knøyt ei knute på strikken så den satt stramt nok.


Hell linsene du skal spire i glasset, og hell på vann. Husk at de sveller en del, så ikke ta for mye om gangen. Bruk heller flere glass. Nå skal du bare skylle linsene, og gjerne en tre, fire ganger. Når vanner er klart, er du ferdig. Nå heller du på vann, ca 3-4 ganger så mye som linsene. De skal svelle en 12 timers tid. For dørslagmetoden heller du bare linsene i et dørslag eller ei sil og skyller flere ganger. Så legger du hele sila oppi en bolle med masse vann, slik at linsene får svellet. Sett mørkt i en tolv timers tid.


Så, når linsene har svellet, skal de skylles på nytt igjen. Det skal du gjøre hver morgen og kveld fremover. Det som er viktig nå, er at det skal være fuktighet nok til at linsene spirer, men ikke så mye fuktighet at de råtner og mugner. Derfor setter du syltetøyglasset skrått på hodet oppi noe som samler vannet som renner av. Da blir ikke linsene liggende i vann. Hvis linsene ikke spirer, kan det være at det er for tørt, da må du skylle oftere.
Ferdig svellet. Nå skal det skylles to ganger om dagen fremover



Sila ligger og hviler på kanten av boksen, så vannet renner av. Syltetøyglasset står på skrå. Inn i mørket med dem, til neste skylling. Mine sto i kjøkkenskapet.



Etter ei natt i kjøkkenskapet, har det såvidt begynt å spire her og der. 
I sila har det også så vidt begynt å spire
Spirer er ømtålige skapninger, så vær litt forsiktig så de ikke brekker.



Etter to netter:


Linsene har fått lengre hale! De stikker litt ut under sila, men det gjør ingenting.
Husk å skylle!




Etter tre netter i skapet, er de klare. Halen er nå ca 2-3 cm lang. Jeg ser frøbladene begynner å vise seg på noen av de, så de legger jeg i vinduet så de får litt lys. Grønne blader = klorofyll, og jeg leser flere steder at dette skal være så sunt?







Resten av spirene legger jeg i en boks i kjøleskapet, da stopper spireprosessen. De skal holde seg noen dager... Og smaken? Tja, de er veldig crispy, og de har den samme syrligheten karse har. Også smaker de litt linser også. Petter mener de smaker både nøtter, jord og gress, med en bitter ettersmak. Vi syns de er rågode, så det er fort gjort å bare knaske de opp, men de er sikkert like fine på gulosten på brødskiva og kanskje også i wok?  Prøv, så får du bedømme selv.

2 kommentarer:

  1. Hallo Heidi! Flott blogg, morsom text og gode bilder! Kommer innom en tur igjen jeg!
    Hilsen Tove Elisabeth Olberg

    SvarSlett