fredag 31. januar 2014

Hjemmelaget peanøttsmør. Så enkelt!

Peanøttsmør har egentlig aldri vært min greie, helt til jeg fikk smake hjemmelaget! Det er såre enkelt, og tar ikke så lang tid heller.
 Du kan i grunn bruke akkurat hvilke nøtter du vil, eller om du velger å blande to nøttetyper. Oppskriften er uansett lik.



Du trenger altså ingen andre ingredienser enn nøtter, usaltede nøtter. Gjerne ristet. Det kan være ålreit med en klype salt i, men smak deg frem.

Her har jeg peanøtter med skall fra den lille nøttefabrikken. Så de måtte altså renses først (kjedelig, og tidkrevende a gitt!) Jeg brukte bare 100 g ferdig rensede nøtter.
 Så slang jeg dem i panna noen minutter. De er tørristede fra før, men jeg liker en litt "mørk" smak på peanøttsmøret :D
 Sånn, litt brunfarge er fint. Pass på så du ikke brenner nøttene! Du kan jo også riste de i ovn, men det tar lenger tid.
Varme nøtter slipper oljen litt raskere, men det er altså ikke nødvendig å riste nøttene først.
 I kjøkkenmaskina med dem, og kjør på full guffe.
Så går de fra å være hele peanøtter, til en grovhakket type...
 ...til en mer finmalt masse (fra nå av må du nok bruke slikkepotten en del og dytte ned langs kanten)...
...til fyldig, smooooth peanøttsmør :D. Nå kan du gjerne ha i litt salt og smake deg litt frem. Jeg vet det er mange som liker honning i peanøttsmøret sitt.. Hvis du vil ha litt mer krønsj i peanøttsmøret, kan du ha i litt grovhakkede peanøtter.


Kjør videre til ønsket konistens. Jeg stopper her, for jeg vil ikke ha så flytende nøttesmør..




Og det var det! Hell over på rent glass, og oppbevar i kjøleskapet. Nam!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar