lørdag 18. januar 2014

Hjemmelaget kokosmelk

Det er ingen grunn til å gå til innkjøp av kokosmelk når man så enkelt kan mekke den selv! I går la jeg ut et innlegg om kokossmør, hvor jeg også listet opp noen av helsefordelene med kokos. I dag er det kokosmelk som står på dagsorden, og det er i grunn like enkelt å lage som kokossmør. Billig er det også. For 28 kr fikk jeg litt over en liter kokosmelk:





Du trenger

* 3 dl kokos. Her brukte jeg en hel pose fra kiwi til 14 kr. Men da laget jeg dobbel porsjon

* 5 dl kokende vann. Smeltepunktet til kokos er på rundt 25 grader, så det er i grunn ingenting i veien for å lage kokosmelk raw hvis man ønsker det.


Hell kokosen i en bolle og hell over det kokende vannet. Dekk til bollen og la det stå en times tid.

Kjør blandingen i en kjøkkenmaskin noen minutter, og sil av kokosmelka. Mannfolket ofra en meskepose, men en bhpose (sånn man vasker bher i) gjør sikker samme nytta. Poenget er å få ut mest mulig væske.

Nå kan du velge om du vil ta kokosmelka som den er, eller bruke den samme kokosmassen, helle på varmt vann og gjøre det hele en gang til. Førstnevnte gir en mer fettholdig kokosmelk (kokosfløte), mens en runde til vil gi en lettere og tynnere variant. Jeg kjørte massen en runde til, og blandet deretter kokosmelka fra første runde med kokosmelka fra andre runde. Dette skal bli som vanlig kokosmelk ca.
Jeg lagde som sagt dobbel porsjon, og fikk altså omlag 1,5 liter kokosmelk. Jeg slumpa bare oppi varmtvann på siste runde, og det ble nok litt mye... Men vannmengden er uansett ikke satt. Vil du ha en kremet variant, kan du bruke mindre vann, og om du vil ha en tynnere variant, bruker du mer vann. Eller du kan spe med vann når du skal bruke den. Her er det litt smak og behag.

Kokosmelka oppbevares kjølig, og holder noen dager. Du kan jo også fryse den, hvis du lager mye. Heller du den i isbitform, er det jo enkelt å klikke oppi en terning eller to når du trenger det.
Den skiller seg akkurat som den man kjøper i butikken, så jeg antar man kan bruke kokoskremen på lik linje også. Det skal jeg teste ut.

Ikke kast kokosmassen som blir igjen! Putt det i frokostmüslien din, eller lag fluffy kokosmel:
Fordel den utover et bakepapirkleddd stekebrett, sleng i ovnen (100 grader) til det er tørket (ja, det tar en noen timer). Kjør det noen runder i kjøkkenmaskin, og voilà: Kokosmel!



Med så mye deilig kokosmelk, blir det curry til middag i dag. Fortsatt god helg :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar