torsdag 20. mars 2014

Limemousse

I dag så jeg ei på facebook hadde postet et bilde av vegansk sjokolademousse basert på avokado. Det så fantastisk deilig ut, og siden jeg har masse lime i kjøleskapet, tenkte jeg like greit jeg kunne eksperimentere litt. Slik ble limemoussen til, og den er ganske god altså!


Dette var utgangspunktet mitt. Avokado, lime, vaniljepulver og lønnesirup. Jeg brukte både limeskallet (bare det grønne, IKKE det hvite mellom kjøttet og skallet) og juicen. Jeg kunne brukt mer lønnesirup for søtsmak, men fant ut at jeg heller ville ha i en halv banan. Smak deg litt frem, noen liker det veldig syrlig, andre litt mer søtt.


2-3 porsjoner (ca)

2 modne avokadoer
3 lime, skall og juice
2-3 ss lønnesirup (eller agave, honning, yacon. Bruk det du vil :) )
1 ts vaniljepulver (jeg skulle nok ha brukt ekstrakt for å unngå svarte prikker, men det var jeg tom for)
Ev. banan

Kjør i blender/foodprocessor. Avokadoen kan i grunn moses med gaffel også, men det tar nok sin tid å få den så jevn som i en maskin. Det er i grunn ikke noe mer til det enn det. Lettvint, og godt!
La den gjerne stå litt i kjøleskapet før du serverer den.

Her servert lagvis med soya dessert (vanilje). I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å servere den lagvis med kokoskrem (NAM!), men jeg hadde ingen kokosmelk som var kald. Så da ble det vanilje. Det funka det også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar