fredag 14. mars 2014

Vegansk "fetaost"

Jepp, ost uten melk. Det blir jo ikke ost akkurat da, men jeg sonderer veganterrenget for tiden, og snublet over denne oppskriften. Det måtte jo prøves!





I oppskriften jeg lenket til, bruker hun mandelmel i stedet for bløtlagte, avskallede mandler. Hurra for snarveier! Men, det viste seg at det ikke var fullt så enkelt å oppdrive mandelmel her i Aurskog, så da måtte jeg til pers med "skrelling" av mandler. For en jobb! Phew...

Så, du må ha:

145g mandelmel / 170 g mandler.
60 ml sitronsaft (saften fra 1 sitron ca)
1 dl vann
3 ss olivenolje
1-2 fedd hvitløk
1 1/4 ts salt

Hvis du bruker mandler, så skal de bløtlegges i 24 timer først. Deretter må du få av skallet, skylle de og la de renne av. Sleng alt i en blender/foodprocessor og kjør til du får en jevn masse
Det tar noen få minutter.

Nå skal man egentlig ha osteklede av noe slag. Det har jo ikke jeg, så jeg brukte meskeposene til mannfolket nok en gang. To stykker oppå hverandre. Har du osteklede (heter det det? Cheesecloth på engelsk i hvert fall), så skal du legge tre lag. Ja, så du legger altså dette oppi en bolle, og deretter heller du over massen.

Så tar du endene og knyter igjen slik at du lager en ball. Fest med en strikk

Legg det i et dørslag med en bolle under, og sett i kjøleskapet i 12 timer. Det kan renne av litt.


Så, etter 12 timer skal den stekes. Brett forsiktig vekk klede

Snu den forsiktig over i en smurt form sånn at den glatte siden vender opp. Smekk i ovnen i ca 40 min. 180 grader


Den skal være litt sprukket, gylden og fast å ta på. Min ble ikke det. Min ble VELDIG sprukket, gylden og myk. Haha! Jeg vet ikke helt hva jeg har gjort galt, men neste gang prøver jeg med mandelmel.


La den avkjøles seg på benken før den legges på serveringsfat eller settes i kjøleskapet. Smaken? Vel, det smaker selvsagt ikke helt feta. Men den smaker salt og mykt og syrlig. Den kan nok helt fint brukes som erstatning for feta, hvis man ikke er fetaelsker og kresen på fetasmaken (som mannfolket her er). Jeg har bare smakt den varm da, så mulig den blir enda bedre når den får avkjølt seg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar