onsdag 5. mars 2014

Oppskrift på krute gode boller

Her kommer en super oppskrift på bolledeig. Jeg bruker den som regel til å lage kanelknuter, men de blir gode i ren bolleform også, det testet jeg nemlig ut på fastelavns forrige helg. I fjor ble den brukt til lussekatter, da med safran i. Knallgode!
Bollene blir luftige, saftige og helt fantastisk gode, farlig gode ;)






Sist gang byttet jeg ut vanlig melk med soyamelk med vaniljesmak, og vanlig meierismør med et uten melk. Det er fordi jeg styrer unna meieriprodukter. Du kan altså velge, bollene blir like gode i grunn. Hvis du vet om et lurt triks for å erstatte egget i deigen, så har du en vegansk utgave.

HUSK at alle ingrediensene skal være romtempererte! Det er lettest å skjære smøret i terninger mens det er kaldt, og deretter sette det til temperering.

Denne oppskriften gir ca 30 boller

Du må ha:

6 dl soyamelk med vaniljesmak
ca 17 dl hvetemel. Mulig du må ha mer. Jeg bruker nok litt mer enn det.
ca 1,5 dl sukker. Hvis du velger en melkevariant som ikke er tilsatt sukker, må du nok ha 2,5 dl sukker.
1 ts salt
1,5 ts kardemomme (egentlig bare 1, men jeg liker kardemommesmak på bollene. Til kanelknuter bruker jeg bare 1)
50 g gjær, rød pakke
1 økologisk egg
150 gram smør i terninger

Varm melken til 37 grader, ta av 1 dl og sett den til side. Rør ut gjæren i resten av melken. Knekk egget oppi her også.

Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle (jeg bruker kjøkkenmaskin, og det er en fordel siden den skal eltes godt etterpå). Ha i melkeblandingen og kjør deigen i ca 3 min på saaakte fart. Så øker du farten og kjører noen minutter til. Spe med den tilsidesatte desiliteren med melk. Dette gjør at deigen får en blank overflate. Så har du i smørterningene, og kjører det inn på sakte fart. Nå får du se an om du trenger mer mel. Deigen trenger ikke å slippe bollen,  den skal være litt seig, men ikke direkte klissete. Jeg dæsjer oppi litt ekstra som regel. For mye mel gir harde boller og en deig som bare krymper når man skal jobbe med den. Det er bedre at deigen er litt seig nå, så kan man heller kna inn mer mel etter hevingen.



Hev i 1 time!



Så ruller du ut boller og etterhever i ca 15 min. Pensle med egg og melk, og stek på 230 grader i 10-15 min

















Fyll til kanelknuter:

Smeltet smør
Sukker
Ceylonkanel


Sånn lager jeg kanelknuter:

Del deigen i to. Kjevle ut et emne til en tynn leiv. Hell på smeltet smør og smør det ut med en slikkepott. Ikke bruk for mye! Da blir det bare klissete. Strø over kanel og sukker.

Nå bretter du halve deigen over den andre halvparten.


 klem ut luft på sidene og klem godt sammen i kantene. Kjevle ut den brettede deigen. Den kan oppstå luftbobler, og hvis disse sprekker, tyter det ut smørblanding. Det blir en del kliss hvis dette skjer, så prøv å unngå det. Ingen krise dog, bare veldig sølete.





 Skjær i ca 2,5 cm tynne strimler. Knyt hver av strimlene en gang, og legg til etterheving i ca et kvarter







Pensle med egg og melk, og stek på 230 grader i ca 10-15 minutter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar