tirsdag 1. april 2014

"Cheddarost"...Ish (Nøttefri)

Jeg driver jo fortsatt og manøvrerer meg gjennom veganjungelen etter at jeg bestemte meg for å kutte ut melkeprodukter. Dette er en av de bedre forsøkene på "ost". Den kan ikke skjæres med ostehøvel, men det er strengt talt ikke nødvendig heller. Dette er mer som en smelteost  i grunn. Eller den kan fryses og rives halvfrossen til pizza f.eks.



Jeg har blandet sammen to oppskrifter for å lage denne osten, jeg har tatt utgangspunkt i denne, og slengt inn ingredienser fra denne. Resultatet ble fantastisk :D

Så, man tager:
4 toppede ss med maizena
4 ss næringsgjær
1,5 dl usøtet soyamelk
2 ss vegansk smør
2 ss matfløte (soya)
6 ss soyayoghurt naturell
1 toppet ss tomatpuré
0.5 ts hvitløkspulver
2 ts agarpulver
ca 1 ts salt

Først knuste jeg sammen næringsgjør, salt og hvitløkspulveret, helt til næringsgjæren var et fint pulver. Så hadde jeg maizena og soyamelk i en teflonkjele, og pisket dette sammen. Deretter hadde jeg i krydderblandingen og resten av ingrediensene bortsett fra yoghurten. Blandingen ble varmet opp til kokepunktet, så ble varmen skrudd litt ned. Det begynner raskt å tykne, og når dette skjer, heller du i yoghurten. Nå kommer den slitsomme delen, for blandingen skal piskes til den slipper sidene av kjelen og begynner å samle seg til en deigete klump. Dette er noe skikkelig herk, men du holder ikke på så veldig lenge, gudskjelov


Mesteparten av massen ble helt oppi en smurt form, resten klinte jeg utover en langpanne dekket med plastfolie. Tanken her er at det skal bli osteskiver, laget skal altså være ganske tynt. Så brettet jeg plastfolie over, og satt både denne, og den smurte formen med ost i kjøleskapet. La det stå over natta.



Det tynne laget med ost, deles i skiver med en pizarulle eller lignende, og legges lagvis med mellomleggspapir. Disse kan man altså legge rett på skiva før den skal i toastjernet. Nam!! Neste gang skal jeg lage flere skiver, og heller ha en mindre klump.



Klumpen med ost kan man enten skjære av med kniv, eller altså fryse ned og rive i halvtint form. 





Litt mer agar, så kanskje den kan skjæres med vanlig ostehøvel? Den er i hvert fall myk nok til å brukes som smøreost.


Knallgod!! Til og med mannfolket godkjente den :D






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar