mandag 3. mars 2014

Grønnkålkjeks med ostesmak

Disse kjeksen er veganske, raw og deilig ostete. Fant oppskriften på ei amerikansk nettside, og det måtte jo prøves!

Du trenger:

Ca 1 dl malte linfrø
1 dl vann
2,5 dl mandler, bløtlagt over natten, avrent og deretter skylt. 
Grønnkål. Jeg brukte litt over en halv pakke
1 dl (raw) kokosmel
0,5 dl næringsgjær
1 ts chipotle
1 ts røkt paprika
salt og pepper etter smak. Jeg syns de er best med litt saltsmak

Mandlene skal altså bløtlegges over natta. Her kan du lese hvorfor man skal bløtlegge nøtter før bruk. Du trenger ikke å fjerne skallet. 

Begynn med å blande de knuste linfrøene med vann, og sett blandingen til side.


Så kjører du mandlene i kjøkkenmaskin til det er finhakket. Hell over i en bolle
Fjern kålstilkene, og sleng bladene i kjøkkenmaskin. Finhakk disse også.

I bollen med mandler, tilsetter du kokosmel, næringsgjær og krydder. Bland godt sammen. Så rører du inn kålen.


 Til slutt tilsetter du linfrøblandinga (nå er den blitt geléaktig). Kna alt godt sammen, det er nok lettest å bruke hendene.





Spre deigen utover bakepapirkledd stekeplate i et tynt lag. Bruk en pizzarulle eller lignende til å dele opp i passende biter.


Nå skal de i ovnen. Jeg lagde to brett. Det ene sto først i ovnen på ca 60 grader i en halvtime, så senket jeg temperaturen til rundt 45 grader. Det skal stå inne til de er sprøe, det tok kanskje 9 timer. Det andre brettet stekte jeg på 100 grader i ca en halvtime, bare for å se om det ble noen forskjell. Det ble litt mer smak i de som bare er tørket, men de som ble stekt ble også veldig gode! Næringsinnholdet er nok ganske forskjellig dog... Mine ble ikke så sprø som jeg ville, så de kunne nok stått lenger i ovnen, og da med døra åpen kanskje...
Oppbevares tørt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar