tirsdag 4. mars 2014

Valnøtt- og sjokoladekaketing, raw og greier

Jeg prøvde meg på en sånn sunn rawkake her i helga. Det ble ikke heeelt vellykket, men jeg poster det her allikevel. Den smaker fantastisk altså, den ble bare litt smulete. Neste gang blir den enda bedre ;)





Bunn:

1,5 dl cashewnøtter
3 ss raw kakaopulver
1 ss smeltet kokosolje
1 ss lønnesirup (velg søtningsmiddel selv. Mange bruker agave vet jeg. Det må være flytende i hvert fall)

Sleng nøttene i kjøkkenmaskin i tre omganger. Ta ut klumper mellom omgangene. Klumpene får bli med i neste omgang. Dette gir et veldig fint nøttemel. Jeg var nok ikke så nøye her...
Rør inn resten av ingrediensene og press ned i en form. Det skal være et tynt lag. 

Fyll:

0,5 dl hampfrø (uten skall)
litt under 1 dl tørket kokos (usøtet)
1,5 dl valnøtter, grovhakket
0,5 dl kokossmør, mykt
2 ss lønnesirup
2 ts kanel

Bland alle ingrediensene og hell over bunnen mens denne fortsatt er myk. Press litt ned. Her var nok jeg for treg, så bunnen hadde stivnet alt. Det resulterte i at kaka ikke hang sammen. Sett sulamitten kjølig.

Topping:

0,25 dl raw kakao
0,25 dl lønnesirup eller annen flytende søtning
en dæsj smeltet kokosolje.

Pisk sammen til det blir en jevn masse. Hell over kaka, og sett kaldt til kaka har satt seg.
Her også skjedde det noe rart hos meg. Toppinga ble for tykk, og tørket super raskt! Så jeg fikk ikke dekt kaka før sjokoladeglasuren stivna. Jeg hadde ikke mer kokosolje igjen, så jeg lagde en ny runde, og hadde i litt mandelmelk. Det gikk fint det.

Nå vet jeg jo hva jeg gjorde feil, så neste gang håper jeg at jeg får ei kake som henger mer sammen..


Dette er en såkalt superfoodkake, men til tross for at den i og for seg er sunn, så er den også stinn av kalorier. Jeg delte de i ganske små biter (ja, det ble jo ganske smulete her da, siden kaka ikke han helt i hop), og det holder lenge med en bit eller to til kaffen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar