onsdag 26. februar 2014

Bokhvetesprø

Jeg har lenge hatt lyst til å lage en egen frokostblanding, og her om dagen snublet jeg over denne oppskriften. Jeg gjorde noen små endringer i oppskriften, og brukte ovn i stedet for hydrator.Nå gleder jeg meg til frokost i morra!



Jeg brukte dette:

5 dl bokhvete. Jeg la de i vann over natta, de sveller MYE. Det ble ca 1,5 l med ferdig svellet bokhvete
Jeg blandet bokhveten med:
1 dl linfrø
1/2 dl chiafrø
1/2 dl gresskarkjerner
3 ss honning
2 ss ceylonkanel
2 ss kardemommme (ja, jeg leste feil. Det skulle selvsagt bare vært 2 ts, så det ble litt mye kardemommesmak)
1/2 ts salt

Så dekket jeg det hele med vann og hadde i en dæsj sitronsaft. Dette sto sikkert i 8 timer. Jeg rørte litt rundt innimellom.

Så hadde jeg eplebiter i blandingen, og silte av det overflødige vannet.

Blandingen ble spredt utover et bakepapirkledd stekebrett, og inn i ovnen på ca 50 grader. Etter kanskje 5 timer kom jeg på at det kanskje ville gå raskere med varmluft, så da satte jeg på det.  Jeg hadde to brett i ovnen samtidig. Det øverste var ferdig etter ca 8 timer, det nederste måtte flyttes opp og stå litt til. Jeg rørte selvsagt underveis, og luftet ut litt fuktighet samtidig.

Jeg tok det ut når blandingen var sprø og "crunchy", og hadde over på tette glass når den var avkjølt. Server med valgfri melk, jeg har tenkt til å prøve mandelmelk og kanskje blande med litt havregryn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar