tirsdag 1. april 2014

Røkt "ost" med pesto

Ja, nok en osteerstatning. Jeg syns denne ble skikkelig god, og mannfolket er for så vidt enig. Han mener den smaker litt pølseaktig, og det kommer vel av den røkte smaken. Det ble nok en smøreost da, for jeg hadde litt lite agar.





Oppskriften er hentet herfra. Jeg halverte den:

Oljefri pesto:

I foodprocessor:

Et par never frisk basilikum
1 fedd hvitløk
Et par tvister nykvernet pepper

Puls sammen til det er finhakket, hell over i bolle og sett til side.






ca 6 ts agarpulver (Ev. Mer. Min ble ikke hard nok til å kunne skjæres med høvel, så jeg brukte nok for lite)
Ca 3,5 dl vann
2,5 dl cashewnøtter
1,5 ss sitronsaft
en dæsj olivenolje
en liten dæsj liquid smoke (under en halv ts)
2 ss næringsgjær
0.5 ts salt
0.5 ts hvitløkspulver

Cashewnøttene skal males til et pulver. Dette får ikke jeg til i foodprocessoren min, men den elektriske kaffekverna funker fjell!

Dekk en form/bolle med plastfolie, eller smør den med en nøytral olje-

I en teflonkjele har du i vann og agarpulver. Dette skal kokes opp, og deretter koke i 5 minutter mens du rører ofte. Det tok ikke lang tid før smørja ble en klædd, så den kokte ikke i fem minutter her i heimen..


Samtidig har du i resten av ingrediensene bortsett fra pestoen i en foodprocessor, og kjører dette sammen til du har enn tykk pasta. Bland i den kokvarme agarblandingen og bland i hop. Det vil liksom smelte sammen. Når det har blitt en jevn masse, rører du raskt inn pestoen. Poenget er å få litt klumper med pesto her og der, så ikke rør for mye sammen. Hell over i formen, og sett i kjøleskapet.






















Min ble som sagt som en smøreost, men det duger for meg!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar